Els passats dies 21 i 22 de Juny van tenir lloc les Jornades Europees d'Energia en l'ETSEIB 2007: Eficiència Energètica, Seguretat i Sostenibilitat.

Data: 25/06/2007

Durant els passats 21 i 22 de juny es van desenvolupar les Jornades Europees d'Energia en Eficiència Energètica, Seguretat i Sostenibilitat, organitzades pel centre d'innovació tecnològica CITCEA de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i amb la col•laboració d'UNIÓ FENOSA, Schneider Electric Espanya, el CIDEM de la Generalitat de Catalunya, Leonardo Power Quality Initiative (LPQI) i Barcelona Innovació tecnològica (b_TEC).

A més dels temes propis de les Jornades, es va aprofitar l'ocasió per a fer difusió dels resultats del Projecte PttRenEnergy que forma part del programa Mateo - Interrreg IIIC de la Unió Europea. Aquest projecte, pretén difondre entre les regions participants -Catalunya (Espanya), Noord-Brabant (Holanda), Lombardía (Itàlia) i Bohèmia Sud-oest (República Checa) - les tecnologies de producció d'energies renovables que millor s'adaptin a les particularitats de cada territori.

Com resultat de les jornades, les principals conclusions van ser:

En primer lloc, és imprescindible impulsar decididament la sostenibilitat i el compliment dels compromisos mediambientals - Kyoto - des de les regions. Els governs han d'esgrimir-los per a reduir l'impacte negatiu del desenvolupament social i tecnològic en el medi ambient.

En segon lloc, resulta preocupant la vulnerabilitat dels sistemes energètics davant esdeveniments geopolítics i de qualsevol altra naturalesa. Per tant, han de desenvolupar-se eines i mecanismes que permetin disposar de sistemes energètics fiables en situacions de risc diverses. En aquest sentit, les empreses energètiques, les universitats i els centres d'investigació han de treballar de forma conjunta buscant el reforçament de la seguretat energètica. Dintre d'aquest horitzó, és impossible deixar de costat les polítiques europees i locals que permetin el desenvolupament de plans, programes i projectes concrets. Totes les iniciatives a la recerca de la seguretat han de tenir com suporti desenvolupaments tecnològics innovadors.

En tercer lloc, s'ha d'aconseguir augmentar l'eficiència energètica, doncs és la millor i més immediata mesura que es pot aplicar per a fer front als problemes relacionats amb el creixement desbordat de la demanda d'energia i els seus efectes en la sostenibilitat del planeta. És necessari aprofundir en opcions tecnològiques adequades i desenvolupar aplicacions a tots els nivells (residencial, comercial, industrial?). Igual que en el cas de la seguretat de subministrament, l'eficiència energètica ha de fer-se des de les empreses i els governs amb el suport de les universitats i centres tecnològics dintre d'un marc polític adequat.

Finalment, cal prendre mesures immediates per a fer enfront del dèficit de professionals en les àrees tecnològiques relacionades amb l'energia impulsant les vocacions professionals a la Universitat.

La Jornada va concloure amb èxit tant en la participació com en el contingut i qualitat de les ponències.